31/05/2023

Felmérés: A vásárlók háromnegyede számára a gyors kézbesítés a vásárlás egyik legfontosabb tényezője

Az ún. aznapi kézbesítés egyre népszerűbb a magyarok körében. Míg az X generációs vásárlóknak csak 23%-a részesíti előnyben a 90 percen belüli vagy aznapi kézbesítést, addig a Z generáció körében ez az arány már 32%. De nem ez a gyors kézbesítésben rejlő egyetlen lehetőség. Vásárlói felmérésünk azt mutatja, hogy míg a vásárlók 26%-a szeretné az aznapi kézbesítést megvásárolni, csak 19%-uk teszi ezt valóban meg. Mindezt annak ellenére, hogy az ügyfelek hajlandóak akár felárat is fizetni a szállításért. A vásárlók közel háromnegyede (74%) számára a gyors szállítás kulcsfontosságú a vásárlással kapcsolatos döntés meghozatalakor.

Aznapi kézbesítést szeretnének az emberek még a tervezett vásárlások esetén is

Az emberek leggyakrabban akkor kérnek aznapi kézbesítést, ha elfelejtettek valamit megvásárolni (67%), illetve ha elfogyott (58%), vagy elromlott valami, amire szükségük van (53%). Érdekes módon azonban a vásárlók 40%-a még a tervezett vásárlások esetében is az aznapi kézbesítést részesíti előnyben. Ugyanakkor a sürgős helyzetek közel sem olyan gyakoriak, mint az előre megtervezett vásárlások.

E-kereskedelmi fogyasztói felmérés 2023

Míg a gyors megoldás arra, ha az ember elfelejtett ajándékot venni, vagy elfogyott egy hozzávaló otthon, havonta körülbelül 41%-ban, illetve 67%-ban fordul elő, addig a tervezett vásárlások az ügyfelek 78%-át érintik. Közel a felük (46%) legalább havonta egyszer foglalkozik vele online. Itt rejlik a webáruházak nagy lehetősége. Különösen, ha ehhez a tényezőhöz hozzáadjuk azt a tényt, hogy 7% a különbség aközött, hogy az emberek aznapi kézbesítést szeretnének, vagy ténylegesen meg is rendelik azt.

A városiak gyorsabban akarnak vásárolni

Budapesten a vásárlók akár 31%-a szeretné, ha a vásárlást a lehető leghamarabb kiszállítanák, a 100 000-nél több lakosú városokban pedig ez az arány hasonló: 30 %. A kisebb városokban ugyanakkor ez csak az ügyfelek 24%-a. Az emberek túlnyomórészt az élelmiszerek (75%) és a gyógyszerek (40%) kézbesítésére tartanak igényt. Ezt követik a kisállat-kellékek és a kozmetikumok.

A vásárlások kézbesítéséhez leggyakrabban – az esetek 63%-ában – használt helyszín  az otthon vagy az iroda. Előzetes online rendelés esetén mindössze a válaszadók 5%-a részesíti előnyben a bolti átvételt.

Az emberek hajlandóak az aznapi kézbesítésért felárat fizetni.

Mint már említettük, a felmérésünkben részt vevő vásárlók 74%-a fontosnak tartja a gyors kézbesítést. Az ügyfeleknek nem okoz gondot, hogy az aznapi kézbesítésért felárat fizessenek. A válaszadók több mint fele hajlandó 1600 Ft-ot vagy annál többet fizetni. A megkérdezettek mindössze 29%-a fizetne maximum 1200 Ft-ot a gyors kézbesítésért.

A szállítás szerepe a vásárlással kapcsolatos döntéshozatalban

Online vásárláskor a magyarok három tényezőre figyelnek leginkább: 

  • kedvező ár (96 %),
  • az áru minősége (92%),
  • alacsony kézbesítési költségek (91%).

Ami magát a kézbesítést illeti, fontos, hogy a vásárlók kiválaszthassák az általuk preferált szállítási módot (a válaszadók 82%-a). A válaszadók 74%-a számára a megrendelések gyors kézbesítése is fontos.

E-kereskedelmi fogyasztói felmérés 2023

A webáruházak a gyors kézbesítésnek köszönhetően nyerhetnek új vagy tarthatnak meg korábbi vevőket. Ha ehhez hozzáadják azt a lehetőséget, hogy kiválaszthatják az időablakot, amikor a vásárló számolhat az áru kézbesítésével, akkor ez a vásárlók 62%-ának tetszeni fog. Az ügyfelek 41%-a számára az is fontos, hogy a kézbesítés környezetbarát legyen.

Befejezetlen vásárlás a drága és lassú kézbesítés miatt

Az emberek 71%-a a magas kézbesítési költségek miatt hagyja el a kosarat. A válaszadók 91%-a keresi az alacsony kézbesítési árakat, de a megkérdezettek 63%-a azt mondta, hogy általában nem talál ilyet a webáruházakban. Más szóval: a kézbesítési költség magas a számukra. 

Potenciálisan a kézbesítés gyorsasága és az időablak megválasztása is javítható. A vásárlók 32%-a számára, akik számára ez fontos kritérium, hiányzik a pontos időpont megválasztásának lehetősége a webáruházakból. Az ügyfelek 39%-a számára, akik számára ez kulcsfontosságú tényező, hiányzik a gyors kézbesítés. A megkérdezett vásárlók 37%-a döntött úgy, hogy a lassú kézbesítés miatt elhagyja a kosarát.

A webáruházak nem is számíthatnak ismételt vásárlásokra, ha az általuk kínált kézbesítés drága. a válaszadók 58%-a a magas kézbesítési költséget jelölte meg a további vásárlás elmaradásának okaként. Egyúttal ez a leggyakoribb ok is.

Az ügyfelek megtartása érdekében nagyon fontos, hogy foglalkozzunk a gyorsasággal és az ütemezési idővel, valamint a kézbesítési költségekkel.

Tudja meg a részleteket, hogy hogyan szeretnék az emberek az online vásárlásaikat kézbesíttetni. Töltse le a teljes piackutatást.

Generációközi különbségek a kézbesítési igények tekintetében

  • A Z generáció aznapi kézbesítést szeretne, és szereti az önkiszolgáló csomagautomatákat

Expressz szolgáltatásokat leginkább a 18-26 évesek rendelnek, és hajlandóak felárat is fizetni érte. A leggyakoribb győztes az otthoni vagy munkahelyi kézbesítés lehetősége (55%). A többieknél nagyobb valószínűséggel szeretnek önkiszolgáló csomagkiadókba rendelni (31%). 

  • A környezettel az Y generáció törődik a leginkább

Az aznapi kézbesítést a 27 és 43 év közötti vásárlók 27%-a részesíti előnyben. Sokkal inkább szem előtt tartják az idejüket, ezért fontos számukra az is, hogy kiválaszthassák a konkrét szállítási időt (53%). Az aznapi kézbesítést sürgős helyzetekben és tervezett vásárlások esetén használják. Az összes generáció közül őket foglalkoztatja leginkább, hogy környezetbarát-e a kézbesítés.

  • Az X generáció nem törekszik gyors kézbesítésre

A 44 és 60 év közötti vásárlók mindössze 23%-a mondta, hogy fontos számára az aznapi kézbesítés. A többi generációhoz hasonlóan ők is a házhoz vagy a munkahelyre történő kézbesítést részesítik előnyben (64%). A kézbesítéssel kapcsolatban azonban a 74%-uk még aznap szeretné, ha a kézbesítésre még aznap sor kerülne.

Eltér ez a vásárlói magatartás más országoktól?

Nézzük meg, hogy a leírt vásárlási magatartás jelentősen eltér-e a cseh, szlovák vagy német helyzettől.

A gyors kézbesítést a magyarok 26%-a részesíti előnyben, azaz kevesebb, mint a csehek és a szlovákok esetében (SzK – 30%, CsK – 29%). A Cseh Köztársaságban 7% a különbség az aznapi kézbesítést igénylő és az azt ténylegesen igénybe vevő vásárlók között, ennél csak Németországban kisebb (5%) a különbség. A webáruházaknak azonban még mindig van hová fejlődniük.

E-kereskedelmi fogyasztói felmérés 2023

Mely vásárlók fizetnek szívesen felárat az aznapi kézbesítésért?

Magyarországon, de Csehországban és Németországban is a leggyakoribb oka a gyors kézbesítésnek az, hogy az emberek elfelejtettek valamit megvenni. A németek ugyanakkor nem foglalkoznak olyan gyakran a gyorsasággal. A szlovákok leginkább akkor választják az aznapi kézbesítést, ha kifogynak a szükséges alapanyagból.

Érdekes összehasonlítani a kézbesítéssel kapcsolatos fizetési hajlandóságot is. A Cseh Köztársaság kivételével a többi országban a vásárlók több mint felének nem okoz gondot 4,5 eurót vagy annál többet fizetni az aznapi szállításért. Ez a leginkább Németországra (a válaszadók 69%-a) és Szlovákiára (a válaszadók 57%-a) érvényes. Magyarországon a vásárlók 51%-a, míg a Cseh Köztársaságban csak a vásárlók 37%-a hajlandó felárat fizetni. 

A németek leginkább a házhoz szállítást és a környezetbarát kézbesítést preferálják

A németek – más módszerekkel szemben jelentős előnyt élvezve – ugyanúgy az otthonukba vagy a munkahelyükre szeretnék kézbesíttetni a vásárlásaikat, mint bárki más. Konkrétan a válaszadók 77%-a részesíti előnyben ezt a kézbesítési módot. Ezt követik a magyarok 63%-kal, a szlovákok 52%-kal és a csehek 44%-kal. A német vásárlók egyúttal sokkal inkább a környezetbarát kézbesítést keresik. Ez az 56%-uknak fontos, míg nálunk a vásárló 41%-ának. Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban a vásárlók mindössze 27%-a számára fontos a környezetvédelem a webáruházból vásárolt termékek kézbesítése kapcsán.

Hogyan készült a felmérés a válaszadók között

A cikkben szereplő adatok a Behavio által számunkra készített  CAWI kvantitatív kutatáson alapulnak. Az adatok felvételére 2023. március 23. és április 11. között került sor 1200 magyarországi válaszadó körében. Az online vásárlók mintája kor, nem és régió tekintetében reprezentatív volt.

2023 első felében az egyes országokban 1200 vásárlóból álló reprezentatív minta alapján hasonló felmérések készültek a Cseh Köztársaságban, Szlovákiában és Németországban is.