6 trend az e-kereskedelem világában: A jövő törekvései Magyarországon
A McKinsey legfrissebb nemzetközi felmérése szerint itthon az elmúlt évben 2 millió ember használja a korábbinál aktívabban a digitális felületeket, s ezzel Magyarország élen jár a digitalizációban. Ugyanis, járványhelyzet gyökeresen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat és a vásárlási trendeket Magyarországon.
A weben át rendelt élelmiszerek közül az ásványvizek, a zöldségek, a tej, az üdítők és a tartós élelmiszerek voltak a legnépszerűbbek. A hétvégén leadott rendelések során a zöldségfélék és a húskészítmények voltak inkább kelendőek, míg hétköznapokon fagyasztott, előfőzött vagy félkész élelmiszereket rendeltek a fogyasztók, ami az otthoni munkavégzés elterjedésével magyarázható. A rendelések számát tekintve a szerda számított a legforgalmasabb napnak, átlagosan 100 százalékkal több megrendelést adtak le a vásárlók ezeken a napokon, mint vasárnaponként, ami a hét legkevésbé aktív napjának bizonyult.
Az online kereskedelem a jelen és a jövőkép Magyarországon
Az e-kereskedelemben az új ügyfelek megszerzése és a technológia újabb formájának kibontakozása kerül terítékre. Ugyanakkor a környezettudatosság is nagy mértékben fogja növelni az e-kereskedelmi szektorokat.
1. Automatizáció és az e-kereskedelem
Online kereskedőként szinte mindig az új ügyfelek megszerzése és az új rendelések megszerzése a legfontosabb. Ahogy bővül, úgy a rendszerek és az üzleti folyamatok érvénytelenné válnak, hiszen több száz új feladatokkal bővülő lista egyszer csak a kapacitásnak ellentmondva szétcsúszik és a rendelések teljesítése konstans állapotban, a csomagok feldolgozása, azok feladása több időt fog igénybevenni. Ennek eredményeképp, az e-kereskedelemben szerzett kapacitás növekedni látszik, viszont a vállalkozás, üzleti modellezés egyre inkább csökevényesedik.
Ezt hogyan tudja okoslogisztikával az e-kereskedelemben kivitelezni?
Az automatizálás, mint egy mesterséges intelligencián alapuló eszköz, azért emelkedik ki az e-kereskedelemben, mert munkatakarékosságot teremt. Más szóval, segít a feladatok automatikus végrehajtásában és az ügyfélélmény minőségét is javítja (szegmentációval és személyre szabott ajánlatokkal). Ugyanakkor, magas intelligenciájának köszönhetően hozzájárul, hogy a vállalat prioritást állítson fel, ergo stratégiai elemekben is készségesen szolgál. Nemcsak stratégiailag is hozzájárul a rendszerek bonyolításához, de az automatizációval értéknövelést érhetünk el, és gyorsabban tudjuk elérni a kívánt OKR-at.
Ezzel egyidejűleg a GAIA technológiánknak köszönhetően mi is automatizáljuk a kiszállításainkat.
,,A GAIA minden információt figyelembe vesz egy útvonaltervezésnél. Minden egyes kiszállítási címet és az azokhoz tartozó kiszállítási időablakokat, a futár indulási helyzetét és időpontját stb. Ezekből legenerálja azt az útvonalat ami alapján minden megrendelő időben megkapja a rendelését úgy, hogy ezt a futár teljesíthesse.
„Az olyan okoslogisztikai megoldásokat alkalmazó szolgáltatók bevonása, mint a DODO, már rövid távon hozzájárul a szállítási feladatok költségeinek csökkentéséhez. A kézbesítési idő lerövidítésével és a kiszállítások precíz, kiszámítható teljesítésével emellett a vásárlói elégedettség is fokozható. Egyre több fogyasztó számára fontos szempont továbbá a fenntarthatóság, amelynek érvényesítéséhez az általunk képviselt szemlélet és technológia szintén számottevő mértékben hozzájárul” – mondta el Dr. Sáfár Károly, cégünk magyarországi képviselője.
2. Környezettudatosság az online kereskedelem világában
A környezeti szempontból fenntartható vállalkozás nem csak azzal a céllal működik, hogy a természetre gyakorolt kínos hatásait profit ellenében környezetbarát megoldásokkal lássa el, hanem társadalmilag is felelősen járjon el, kímélje a bolygó erőforrásait, és egészséges feltételeket teremtsen.
Csökkentheti-e az e-kereskedelem a környezetre gyakorolt hatásait egy környezetbarátabbá váló projekt érdekében? Nos, a válasz egyszerű: igen. Ha a legggyorsabban növekvő vásárlóerő (millennials) és a legmagasabb szintű öntudatos fogyasztással rendelkező egyedek összefogással arra késztetik igényeikkel a piacot, hogy az e-kereskedelem minnél fenntarthatóbb legyen, akkor a vállalkozások zöme számára bizonyos gyakorlatok kivitelezhetőek.
A zöld szempontokat a kezdetektől kiemelt prioritásként kezelő DODO számos olyan innovatív megoldással járult hozzá az áruszállítás zöld megújításához, amelyeknek köszönhetően számottevő mértékben csökkenthető a házhoz szállítások környezeti hatása. Ehhez a cseh startup olyan adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló platformot fejlesztett, amely egyaránt lehetővé teszi az aktuális forgalmi adatok figyelembevételét és a különböző szállítási feladatok összehangolását. Így megelőzhetővé váltak a feleslegesen, sok esetben több futár által párhuzamosan megtett utak. Ez nemcsak a környezetterhelés de a kiszállítási idő csökkentéséhez is hozzájárul. „A környezetbarát logisztika irányába tett következő fontos lépést az elektromos szállítójárművek alkalmazása jelenti. Ezért döntöttünk úgy, hogy a zéróemissziós Opel Vivaro-e elektromos áruszállítóját tesztelve tervezzük meg járműflottánk frissítését és további bővítését” – mondta el Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.
3. Vásárlói mintázatok elemzése
Az e-kereskedelemben szembetűnő a változás a marketinges stratégiákat illetően. Sokan egyoldalúnak tartják, hogy hiperszegmentálással értékesítsék termékeiket, mivel a célközönség már így is rengeteg csatornán keresztül kapja az értékesítéseiket. Ennek okáért, az e-kereskedelemben részt vevők üzenetei sokkal ritkábban jelennek meg az ügyfélcsoportok asztalán mint azt a pandémia előtti időszak példázta volna.
Ehhez, sokkal inkább már a hipercélzásokat és hiperszegmentálásokat tekintik kulcsfontosságúnak a marketinges tevékenységeket, és kommunikációkat illetően.
,,A változó digitális hirdetési környezet ellenére a márkák* 41%-a tervezi, hogy növeli a fizetős és organikus keresésbe való befektetést – Írja a Shopify. Sokan azt remélik, hogy a hiperszegmentáció előrehaladása hatékonyabbá teszi hirdetési dollárjaikat azáltal, hogy megcélozza a vásárlásra kész fogyasztókat.”
4. A vásárló útja az webáruházaktól
Az e-kereskedelemben az utánvét megszünése mostanra már kiforrott stratégia, hiszen ez meggátolja a termékek viszzaküldését.
Ugyanakkor, a “Buy-now-pay-later” szakelnevezés is ide sorolható, ami olyan fizetési rendszert produkál amely a vásárlókat jobban ösztönzi a termékek megvásárlásáért. A rövid futamidő miatt a vásárlók ugyanis jobban kitudják élvezni a részletes fizetési opciót, emiatt többet tudnak vásárolni egyszerre.
5. Költségek csökkentése
A raktárközi kiszállítás csökkenti gyakorlatilag az anyagmozgatást. Nincs szükség nagy raktárterületre, és a termékeket is dobozolásmentesen tudják kiszállítani a futárcégek. Éppen ezért, a szállítási költségek mellett ez egy sokkal környezettudatosabb kiszállítási forma.
A DTC, vagyis a Direct-to-Consumer lényege, hogy a webshop direkt módon juttatja el a vásárlóhoz a terméket, így megelőzi a közvetítőt. A DTC egyre nagyobb volumenű stratégiai módszer az e-kereskedelem világában, hiszen a gyártók ezzel is tudják csökkenteni a logisztikával járó költségeiket.
A raktárközi kiszállítás és a DTC kapcsolatának ötvözete azonos cél elérését szolgálja. Mind a ketten csökkenteni próbálják a logisztikával járó költségeket, amit mi a DODOnál elsődleges szempontnak tartunk.
6. Feliratkozási funkciók
Egyre több gyártó kínál feliratkozási funkciót, ami annyit takar, hogy a kifogyó készletben történő áruk esetében azonnal küldenek ki árut a vásárlónak, emiatt nem kell szenvedniük a havi szinten történő folytonos megrendeléseikkel. Ez különösen elfogadott forma a kozmetikumokat illetően.